Cum au schimbat elevii școala la ora de Arhitectură: Clasa în aer liber sau Ceainărie înăuntru și afară

0
Foto: de-a-arhitectura.ro

Elevii înscriși la cursul de arhitectură (curs opțional) reușesc să creeze în școlile lor spații de relaxare sau învățare pe care și le-ar dori orice copil în locul unde învață. O zonă de joacă foarte colorată, un loc unde beau ceai și socializează sau o clasă amenajată în aer liber sunt proiecte pe care elevii le-au realizat cu ajutorul arhitecților și profesorilor și de care se pot bucura toți colegii lor din școală.

Provocați să caute cele mai bune idei, elevii care au optat să facă ”De-a arhitectura în şcoala mea” au dat viață unor proiecte prin care spații din școlile lor au fost schimbate radical. Afară sau înăuntru, copiii au muncit, alături de arhitecți, și, cu susținerea sponsorilor, au trasformat ceea ce înainte era o zonă obișnuită într-una plină de culoare.

”School can be cool”

Elevii de la Colegiul Național „George Coșbuc” din Cluj-Napoca au decis să schimbe spațiul din curtea școlii, proiectul ”Zonă de recreere” fiind inaugurat în noiembrie 2018. Elevii clasei a VII-a G2 (în anul școlar 2017-2018), povestesc arhitecții care i-au îndrumat, pe pagina De-a Arhitectura, și-au propus să creeze un spațiu comun care să fie utilizat atât de elevi, cât și de profesori, pentru desfășurarea diferitelor activități educaționale sau de recreere, precum și în cazul unor evenimente organizate în școală.

Inițial proiectul a vizat decorarea unui perete din curte și realizarea unui amfiteatru, dar, în paralel, o clasă de liceu a realizat un desen cu tema „Natură versus tehnologie” pe peretele respectiv.

Deși am întâmpinat rezistență din partea clasei a VII-a G2 la aflarea veștii că elevii clasei a XI-a au ales același spațiu (peretele centralei) pentru realizarea picturii, am reușit totuși să facem echipă cu liceenii, am regândit proiectul astfel încât să completăm cât mai bine munca începută de ei, iar rezultatul este pe măsură: o zonă de recreere generoasă, de care vor beneficia atât elevii, cât și profesorii”, spun arh. Anca Virginaș și Andreea Șușman.

Proiectul a constat în amenajarea unui mic amfiteatru cu 2 trepte, iar zona de recreere a fost „accesorizată” cu elemente realizate din materiale reciclabile, cum ar fi mese din paleți și tabureți din cauciucuri vopsite, cu șezut din cordelină împletită.

Ceainărie literară înăuntru și afară

Inaugurat pe 22 septembrie 2017, proiectul a fost realizat de elevii clasei a VI-a (în acel an școlar) ”Prinţul Ştefan” de la Liceul Pedagogic „Anastasia Popescu” din București. Elevii au realizat două locuri de socializare, unul în interior, iar altul în exterior.

Afară, copiii au construit un mic „amfiteatru” pentru orele în aer liber și pentru spectacole. Au inclus și un mare hamac, pentru a se putea relaxa în pauze. La interior au folosit peretele din spatele clasei pe care au scris mare „SCHOOL”, partea de jos a literelor fiind dulapuri pe care se pot așeza, ca și verticalele literei „H”, orizontala fiind un mic hamac. In plus au „donat” o parte din spaţiul clasei lor, partea din spate, amenajată cu „puf”-uri din materiale reciclate, pentru locul unde: „citim, bem ceai și stăm de vorbă cu colegii și cu invitații școlii”, primul invitat de seamă al Ceainăriei fiind Dumitru Prunariu.

.

Clasa în aer liber

În perioada august-noiembrie 2018, 70 de elevi de la secţiile de arhitectură şi arte plastice de la Liceul Vocaţional de Arte Plastice „Hans Mattis Teutsch” din Brașov au participat la „De-a design-ul de mobilier” şi au construit sala lor de clasă în aer liber.

”În contextul învăţământului tradiţional din Braşov, dar şi din ţară, se pune accentul prea puţin pe petrecerea timpului în aer liber, lucru care este rezervat aproape exclusiv scurtelor pauze între ore. Acest lucru este valabil şi în cadrul Liceului Vocaţional de Arte Plastice „Hans Mattis Teutsch” unde, în discuţiile cu elevii, dar şi cu profesorii, revine întodeauna dorinţa acestora de a avea un spaţiu exterior pe care să îl folosească în zilele în care vremea este frumoasă, atât pentru a muta orele de clasă într-un cadru non-formal, cât şi pentru a avea un spaţiu plăcut în care să îşi petreacă pauzele dintre ore”. De la această idee a pornit realizarea proiectului unei clase în aer liber, care s-a concretizat în construcţia a 10 ansambluri din blocuri Ytong ce vor fi folosite ca bănci pentru elevi.

Ansamblul va fi utilizat, în funcţie de tipologia cursului, de către grupe de specialitate de 8-10 elevi sau de către clase cu efectivul de 25-28 elevi. ”După realizarea „sălii de clasă în aer liber” pe care ne-am propus-o, la sugestia elevilor intenţionăm ca în primăvară să continuăm proiectul cu execuţia unui sistem de umbrire şi amenajarea treptelor de acces către spaţiu”, spun arhitecții.

Proiect pentru schimbarea curții interioare

Elevii de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara lucrează, în acest an școlar, la un proiect prin care vor să facă schimbări la nivelul curții interioare, în care se află o structură metalică a ceea ce mai demult era o scenă în aer liber.

”Sperăm ca până la finalul acestui program să avem un spațiu care să găzduiască tot felul de activități: de la relaxare în pauze sau în orele libere și până la repetiții, concerte sau spectacole.

În plus, e necesar să vă spunem că Liceul de Artă „Ion Vidu” a fost proiectat de renumitul arhitect Hans Fackelmann. În desenele originale ale acestuia, pe care am avut ocazia să le descoperim și studiem, curtea avea o altă amenajare, mai sumară. Vegetația, însă, este acolo încă de la începuturile clădirii, aducându-și aportul pentru ca experiența parcurgerii curții și a coridoarelor din jurul acesteia să fie mai bogată și mai vibrantă”, este prezentarea proiectului pe pagina de Facebook De-a arhitectura.

Sursă foto: de-a-arhitectura.ro

„De-a arhitectura în școala mea” este un program educațional care dă posibilitatea elevilor să descopere şi să îşi dezvolte un mod de gândire şi abordare a problemelor specific arhitecţilor şi designer-ilor („design thinking”) prin realizarea de propuneri prin care să îmbunătăţească sau să reimagineze şcoala lor, fiind implicaţi astfel într-un proces de învăţare activă, în care îşi folosesc simţul practic şi creativitatea. Este o abordare a învăţării prin proiect aplicată pe un exemplu concret pe care ei îl cunosc şi utilizează, şcoala.

Citește și:

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.