Investiții în educație. Cât se implică autoritățile locale – studiu realizat de Asociația Elevilor Constanța

0
Foto: newss.ro

Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a realizat un studiu privind modul în care autoritățile locale din județ se implică în rezolvarea problemelor din școli, conform obligațiilor legale. Rezultatele cercetării arată însă ”dezinteresul” acordat de către acestea sistemului de educației, în ciuda îmbunătățirii situației comparativ cu anii trecuți.

Asociația Elevilor din Constanța a lansat a treia ediție a studiului Indexul accesului la educație al elevilor din județul Constanța, o analiză privind gradul și modul în care ”autoritățile locale își respectă obligațiile legale privind asigurarea accesului echitabil, gratuit și universal la educație pentru toți copii.”

Cercetarea s-a bazat pe opt indicatori, șapte dintre ei reprezentând obligațiile legale pe care autoritățile locale le au în raport cu sprijinirea actului educațional din teritoriu, iar ultimul a evaluat existența unor facilități suplimentare pentru elevi.

Rezultatele cercetării

Fonduri pentru investițiile și reparațiile capitale

În județul Constanța, doar 40 (51.7%) din localitățile respondente au alocate credite bugetare dintr-un total de 70 de primării.

Investiții, reparații sau consolidări

Spațiul public a fost martor al zecilor de cazuri în care părinților le-a fost solicitat să renoveze clasele în care copii lor învățau sau chiar au făcut-o din proprie inițiativă, date fiind condițiile sub limita decenței în care se aflau sălile de curs. Pentru remedierea problemelor de acest tip, 44 (62.8%) dintre primăriile chestionate au derulat investiții majore în anul școlar 2017-2018 – o îmbunătățire semnificativă față de anul școlar 2015-2016 când doar 18 primării au obținut punctajul maxim la acest indicator.

Bursele școlare

La orizontul anului școlar 2014-2015, în județul Constanța existau doar 4 UAT-uri din 70
care acordau burse, printre care nu se afla și municipiul Constanța. La doar un an
distanță, în urma demersurilor AEC, numărul s-a mărit la 7 UAT-uri. AEC a continuat
demersurile, cu sprijinul Instituției Prefectului astfel încât, conform datelor obținute în urma
cercetărilor, 34 (48,5%) dintre unitățile administrative-teritoriale chestionate din
județ acordă burse elevilor.

Cuantumul burselor

Pentru acest indicator au fost utilizate valori de referință stabilite în mod arbitrar, raportate la valoarea salariului minim pe economie la 1 ianuarie 2018:

 Bursa de merit – 95 lei/lună (5% din salariul minim pe economie)
 Bursa de studiu – 285 lei/lună (15% din salariul minim pe economie)
 Bursa de performanță – 380 lei/lună (20% din salariul minim pe economie)
 Bursa de ajutor social – 380 lei/lună (20% din salariul minim pe economie)

Paza unităților de învățământ

În județul Constanța, doar 28 (40%) din 70 de UAT-uri își respectă obligația de a
asigura paza și securitatea unităților de învățământ. În accepțiunea studiului, asigurarea pazei se face prin agenți de pază sau personalul poliției locale, orice alte măsuri (e.g. camere de supraveghere, butoane de panică, etc.) nefiind luate în calcul.

Sprijinirea concursurilor școlare și activităților recreative

În județul Constanța, 27 (38,5%) din totalul de 70 primării au prevăzut fonduri în buget pentru sprijinirea participării elevilor la concusurile școlare.

Asigurarea cheltuielilor materiale cu bunuri și servicii

Cheltuielile materiale cu bunuri și servicii sunt o categorie de cheltuieli împărțite, din punct
de vedere al sursei de proveniență al fondurilor, între finanțarea de bază și finanțarea
complementară. Autoritățile locale au obligația să prevadă în buget fonduri pentru acest tip de cheltuieli.

Evaluarea acestui indicator a fost făcută conform metodologiei, utilizând valoarea de
referință de 98 lei/elev/an. Astfel, 40 (57,1%) dintre localitățile chestionate au alocat
fonduri cel puțin egale cu valoarea stabilită de AEC. 6 dintre localități (8,6%)
suplimentează finanțarea cu valori sub valoarea stabilită de AEC, iar 11 (15,8%)
dintre ele nu au alocat deloc fonduri în buget pentru cheltuieli materiale cu bunuri
și servicii.

Slaba sau inexistenta finanțare a educației duce la lipsurile pe care unitățile de
învățământ le suferă, precum infrastructură deficitară, lipsa materialelor didactice, incapacitatea asigurării serviciilor de pasă și protecție, iar aceste lipsuri sunt compensate, din nou, din buzunarul familiilor elevilor, fiind alimentat fenomenul ”fondului clasei/școlii”, se arată în studiu.


”Dorim să tragem un semnal de alarmă privind rezultatele cercetării, 40 dintre UAT-urile chestionate nereușind să obțină ”nota de trecere”. Față de anul trecut, numărul a scăzut cu 13 UAT-uri, dar situația continuă să ne prezinte consecințele tragice ale dezinteresului acordat educației de către autoritățile locale. (…) Realizarea studiului ne-a atras atenția și asupra culturii lipsei de transparență în ceea ce privește informațiile de interes public și accesul la acestea. În cazul a 13 UAT-uri, nici până în ziua de astăzi nu au fost trimise răspunsurile la solicitarea adresată acestora, prin intermediul pârghiei legale prevăzute de Legea 544/2001, în vara anului 2018. Totodată, din cauza lipsei comunicării, AEC a acționat în vara anului trecut 20 de UAT-uri din județ, dar din pricina amânării pronunțării instanței, am fost nevoiți să lansăm studiul fără 13 dintre răspunsuri”, spun autorii cercetării.


În concluziile studiului se precizează că, în comparație cu edițiile anterioare, rezultatele arată o îmbunătățire minoră a situației județului, existând localități care au început să ia măsuri concrete pentru remedierea problemelor.

”Din nefericire, privind rezultatele în perspectivă, ele nu ne arată decât generalizarea unei paradigme toxice pentru orice societate, și anume neconștientizarea importanței investiției în educației, caracterizată, în cazul de față, prin lipsa investițiilor în infrastructură, neacordarea burselor școlare, cuantumuri inadaptate la nevoile reale ale elevilor, lipsa pazei și securității în unitățile de învățământ (asigurată de autorități), lipsa fondurilor pentru cheltuieli materiale cu bunuri și servicii, precum și cuantumul mic al acestora, etc.”, se menționează în studiu.

”Ne dorim ca studiul realizat de noi să reprezinte un fundament pentru viitoarele demersuri, el furnizându-ne informațiile de care avem nevoie pentru a concentra eforturile în mod corespunzător. De asemenea, sperăm ca autoritățile locale să constate gravitatea dezinteresului față de educație și să se aplece cu o atenție sporită asupra asigurării accesului liber la educație în anul școlar ce urmează.

În perioada ce urmează, AEC va întreprinde demersuri pentru determinarea autorităților locale din județ să asigure burse, informațiile obținute de către noi arătând că doar 34 dintre cele 70 de UAT-uri din județ au adoptat hotărâri de consiliu local în acest sens. Astfel, Asociația Elevilor din Constanța va monitoriza atent evoluția autorităților în ceea ce privește asigurarea de măsuri reale pentru facilitarea accesului echitabil, gratuit și universal la educație pentru toți copii și va continua demersurile pentru remedierea problemelor”, spune Andrei-Mihai Tănase, președintele AEC.

Studiul integral al Asociației Elevilor din Constanța: Indexul accesului la educație al elevilor din județul Constanța în anul școlar 2017-2018

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here