Ce spun elevii despre evaluarea la clasa a X-a, propusă de ministrul Educației: ”O cârpeală. Este aberant”

0

Elevii nu sunt de acord cu introducerea unei evaluări la clasa a X-a, propunere lansată de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu. Un asemenea examen ar fi unul asemănător celui de treaptă din perioada comunistă, iar o întoarcere în trecut, spun elevii, ar fi o abordare total greșită. Liceenii consideră că altele sunt măsurile ce trebuie luate pentru a crește rata de promovabilitate la Bacalaureat, unii dintre ei susținând că o astfel de evaluare ar putea avea cel mult un rol statistic. Până acum, elevii nu au fost consultați de Ministerul Educației.

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, anunța, la finalul anului trecut, că ia în calcul introducerea unei evaluări intermediare în timpul ciclului liceal, astfel încât elevii să se pregătească mai bine pentru examenul de Bacalaureat. Andronescu invoca valul de note mici la examene și argumenta că, prin această evaluare, BAC-ul ”s-ar ușura” deoarece materia va fi doar cea din ultimii doi ani de liceu.

”Este o cârpeală, nu așa se fac schimbările în sistemul de învățământ”

Consiliul Național al Elevilor se declară însă împotriva introducerii unui examen similar celui de treaptă din perioada comunistă.

Argumentele ministrului Educației sunt nefondate. Noi susținem că pentru a crește cu adevărat, într-un mod organic, real, rata de promovabilitate la examenul de Bacalaureat, trebuie să lucrăm, în principal, la planurile cadru, la curricula școlară și la modul în care profesorii predau la clasă. De aici decurg multe aspecte. De exemplu, numărul de elevi dintr-o clasă care, de multe ori, în liceele de top, depășește, 30 de elevi, ajungând și la 35-36 de elevi într-o clasă ceee ce face ca actul instructiv-educativ să nu fie deloc unul eficient pentru că profesorul nu poate să se axeze, în decursul a 50 de minute, asupra a 30 de copii”, a declarat Petru Apostoaia, președintele CNE, pentru SparkNews.ro.

În opinia liderului CNE, această măsură, alături de cea privind reducerea numărului de ore din planurile cadru, prin lege, reprezintă ”o cârpeală deoarece nu așa se fac schimbările în sistemul de învățământ”.

De mult timp, asistăm la multe schimbări și la multe propuneri de modificări care nu au la bază o analiză corectă și un studiu de impact și nu privesc sistemul de învățământ într-un mod comprehensiv și doar cârpesc pe ici pe colo anumite probleme pentru că poate-poate va fi mai bine.

Rata bacalaureatului va crește doar dacă profesorii vor avea cum și vor ști cum să le predea elevilor ceea ce au nevoie pentru bacalaureat pentru că, să fim serioși, nu putem vorbi despre învățământ de calitate în clase cu număr uriaș de elevi și cu o programă superîncărcată. Problema nu este că elevii nu învață, ci faptul că elevii nu sunt motivați și nu sunt facilitați în procesul de învățare”, explică Petru Apostoaia.

Reprezentanții Consiliului Național al Elevilor nu au fost încă consultați de Ministerul Educației în privința introducerii unei evaluări la clasa X-a și acuză probleme de comunicare în relația cu ministrul.

După spusele doamnei ministru, această evaluare de la clasa a X-a ar trebui să facă examenul mai ușor astfel încât cunoștințele evaluate la bacalaureat să fie doar cele din clasele a XI-a și a XII-a. Din păcate, nu am fost consultați și ne lovim de multe probleme în comunicarea cu doamna ministru astfel că așteptăm să vedem dacă vom găsi, vom primi o oarecare deschidere înspre comunicare din partea dumneaei”, a mai spus liderul CNE.

”Este aberant ceea ce se întâmplă”

Nici Consiliul Județean al Elevilor Timiș nu susține ideea unei evaluări în timpului liceului.

”Nu considerăm că introducerea unei astfel de măsuri este în beneficiul elevilor. Ministerul Educației Naționale nu a realizat nici până acum o strategie care să favorizeze parcursul educațional al elevilor români. O altă evaluare nu ar presupune ușurarea examenului de Bacalaureat, ci o perturbare a acestui parcurs: elevii nu sunt învățați să învețe, cum ne putem aștepta ca aceștia să se dezvolte pe mai multe planuri de referință dacă factorii decizionali nu țin cont de nevoile acestora?

Este aberant ceea ce se întâmplă, însă Consiliul Județean al Elevilor Timiș va rămâne ferm pe poziții și va apăra interesele beneficiarilor primari ai educației: elevii, nu miniștrii, nu profesorii, nu părinții”, a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Județean al Elevilor Timiș.

”Este exclusă condiționarea continuării studiilor elevilor de acest examen de treaptă”

Asociația Elevilor din Constanța consideră că ”introducerea unui examen de treaptă la clasa a X-a nu poate avea decât un rol statistic, la fel cum există evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a”.

Este exclusă condiționarea continuării studiilor elevilor de acest examen de treaptă, dat fiind faptul că Legea educației prevede faptul că învățământul obligatoriu va fi extins până la clasele a XI-a și a XII-a până în 2020”, precizează Andrei-Mihai Tănase, președintele AEC.

Liderul Asociației adaugă că Ministerul Educației ar intenționa însă să introducă această evaluare cu un rol de filtrare a elevilor care nu au reușit să atingă nivelul dorit.

”Dacă MEN ar introduce examenul de treaptă doar cu rol statistic, așa cum propunem, el ar juca un rol de evaluare a sistemului, a elevilor, pentru a măsura gradul la care aceștia și-au însușit anumite competențe, conform profilului absolventului și astfel să fie luate măsuri pentru remedierea situațiilor unde acestea nu au fost însușite. Din câte știm, intenția doamnei ministru nu este introducerea examenului cu rol statistic, ci cu un rol de filtrare a elevilor care nu au reușit să atingă nivelul dorit.

În consecință, ne opunem intenției de eliminare din sistem a elevilor, ci mai degrabă susținem o analiză a cauzelor pentru care elevii nu au reușit să se conformeze nivelului solicitat și propunerea de măsuri remediale”, spune Andrei-Mihai Tănase.

Elevii din Constanța solicită și ei să fie consultați în privința modificărilor pe care MEN vrea să le facă la Legea educației naționale. ”În contextul unei noi Legi a educației vom soma Ministerul Educației Naționale să includă reprezentanții asociațiilor de elevi în grupul de lucru, așa cum ar trebui ca toți actorii educaționali să ia parte la discuții. Fără consultarea cât mai multor stakeholderi, nu vom putea avea o Lege a educației asumată, care să reprezinte materializarea cerințelor sistemului”, arată liderul AEC.

NU pentru un examen de treaptă care condiționează accesul în a XI-a

Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov se pronunță de asemenea împotriva evaluării la liceu, sub forma unui examen de treaptă. Anne-Marie-Bianca Arcidiacono, președintele Asociației, spune că există două ipoteze în cazul introducerii acestui examen: ”treaptă pe mod vechi, care condiționează accesul în a XI-a”, lucru cu care elevii nu sunt de acord sau ”un examen standardizat, sumativ, cu rolul verificării competențelor după primii doi ani, pe modelul evaluării din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a”, idee care poate fi acceptată.

”Așteptăm proiectul de lege să vedem care este abordarea acestui examen și atunci o să putem să ne exprimăm clar opinia”, spune Anne-Marie-Bianca Arcidiacono, care adaugă că, în cazul unei evaluări de verificare a cunoștințelor, ar trebui să se ia măsurile care se impun, în funcție de rezultate.

Ce ar trebui schimbat în învățământul liceal? ”Sunt foarte multe lucruri care ar trebui schimbate în învățământul liceal, problemele pe care le auzim cu toții: necesitatea meditațiilor, educația care, deși ar trebui să fie gratuită, nu este, abandonul scolar, faptul că există copii pentru care accesul la educație este dificil, condiții precare în unitățile de învățământ, lipsa de transparență din unitățile de învățământ, profesori care încă fac abuz de putere si consemnează notele în catalog fără știrea elevului, absențe folosite ca mijloc de coerciție”, spune liderul Asociației.

”Nu trebuie să ne întoarcem cu 30 de ani în urmă”

Maria Izabela Văcaru, elevă în clasa a X-a la Colegiul Național ”Spiru Haret” din București, nu este nici ea de acord cu evaluarea în timpul liceului, spunând că ”dacă tot se vor schimbări, măcar să fie unele cu folos, nu doar de dragul de a face ceva”.

”Faptul că ne întoarcem la o abordare comunistă denotă faptul că nu s-a învățat nimic din trecut și nu se conștientizează evoluția societății care sporește în fiecare zi. Citez motivul acestei propuneri: “valul de note mici la examene”. Ar fi trebuit să se înțeleagă până acum că elevii nu mai sunt motivați să învețe pentru un examen, ei au nevoie să înțeleagă de ce învață aceste noțiuni și cu ce îi ajută concret acele informații.

Adolescenții sunt curioși, vor să descopere, iar răbdarea pentru a toci, nu mai este punctul lor forte. Soluția nu vine din cadrul unei conduceri, ci se poate afla întrebând direct elevii ce nevoi au. Una dintre ele ar fi să utilizăm aplicat materia școlară, ca să înțelegem anumite aspecte esențiale și să observăm fenomene din fizică, biologie, chimie, etc. care se întâmplă în viața reală. Până acum, alternativa învățământului nonformal are mare impact in străinătate, dar ei au conștientizat că schimbarea vine din ambele părți, elev-profesor, nu doar de la elevi.

Ar trebui să-i luăm drept exemplu pe cei care au cu adevărat impact în această arie și să nu ne mai întoarcem cu 30 de ani în urmă, pentru că, în zilele noastre, profilul liceal pe care îl termini nu mai definește în totalitate meseria pe care o vei urma, deoarece copiii au mult mai multe surse de documentare. Dacă tot se vor schimbări, măcar să fie unele cu folos, nu doar de dragul de a face ceva. Să fie niște schimbări care să ducă învățământul din România într-o direcție constructivă, pe care o așteptăm de mult timp”, a spus Maria Izabela Văcaru, pentru SparkNews.ro.


Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a anunțat, în decembrie, că va dezbate cu profesorii propunerea ca elevii de liceu să susțină o evaluare intermediară, astfel încât ei să fie mai pregătiți pentru examenul de Bacalaureat.

„Trebuie să găsim niște soluții. Una dintre ele ar putea să fie aceasta – să mai introducem o evaluare intermediară în timpul ciclului liceal, în așa fel încât să-i determinăm pe elevi să se pregătească mai bine. Să nu lăsăm pregătirea din liceu pentru Bacalaureat numai la sfârșitul examenului de Bacalaureat.

Dar acestea sunt doar idei, propuneri. Dacă vor fi acceptate de sistem, dacă ele vor fi acceptate de Parlament, sigur am putea să vorbim despre măsuri pe care trebuie apoi Ministerul să le implementeze. Până atunci, sunt pur și simplu idei lansate pentru dezbaterea publică în legătură cu conținutul viitoarei legi a învățământului”, spunea Andronescu, într-o emisiune TV.

Ministrul Educației explica ulterior că o evaluare la clasa a X-a ar aduce beneficii. ”Şi dacă va fi acceptată o asemenea evaluare, ce beneficii ar aduce ea? Examenul de bacalaureat nu va mai reprezenta materia pe patru ani de zile, care sunt anii de liceu, ci pe ultimii doi ani de zile, deci, am uşura examenul de bacalaureat prin această evaluare”, declara Ecaterina Andronescu.

Citește și

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here