Părinții copiilor cu dizabilităţi, din şapte ţări UE, solicită o lege pentru educaţia incluzivă

0

Părinţii copiilor cu dizabilităţi, din şapte ţări membre UE, solicită Comisiei Europeme o lege pentru educaţia incluzivă a minorilor cu nevoi speciale, precizând că nu există nicio normativă privind educaţia acestor persoane. Lege ar urma să fie votată de cetăţenii Uniunii Europene, relatează Mediafax.

Părinţii din şapte ţări membre ale Uniunii Europene: România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda şi Ungaria s-au adunat în România pentru a discuta despre proiectul de directivă pe care l-au înaintat Comisiei Uniunii Europene.

Solicităm Comisiei Europene o lege pentru educaţia incluzivă a copiilor cu dizabilităţi. Uniunea Europeană nu are o lege dedicată persoanelor cu dizabilităţi şi cu atât mai puţin legată de educaţie. În toate statele membre sunt probleme legate de accesul la educaţie al copiilor noştri şi cu atât mai mult în România. Aşa că ne-am adunat mai mulţi părinţi din şapte ţări şi am propus Comisiei Europene un proiect de Directivă. (…) Dacă guvernele noastre nu ne aud a venit momentul să ducem vocea noastră la un nivel mai înalt”, a spus, vineri, preşedinte Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, Mădălin Turza.

De asemenea, Mădălina Turza spune că o astfel de lege europeană, implemntată obligatoriu în toate statele Uniunii Europene, ar schimba mult viaţa copiilor cu dezabilităţi din motiv că aceştia nu ar mai studia în şcolile speciale.

I-am avea pe copii scoşi din şcolile speciale unde ei sunt izolaţi, ar exista mecanisme de tranziţie către şcolile incluzive, profesorii ar începe să fie pregătiţi prin programe dedicate, să ştie cum să le predea, ar exista servicii de intervenţie timpurie în comunitate care să îi ajute pe copiii noştri să poată accesa şcolile (…) tehnologii asistive în şcoli, accesibilizare, programă adaptată, toate acele lucruri care există în ţările nordice şi SUA”, a mai spus Mădălina Turza.

Potrivit preşedintelui Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, în România sunt 70.000 de copii cu nevoi speciale, iar jumătate dintre ei studiază în şcoli specifice.

Foarte mulţi sunt în afara sistemului de învăţământ, iar cei care au accesat şcolile de masă după modificarea unei legi pe care am făcut-o în 2016 se confruntă cu lipsa de sprijin în şcoală – nu există profesor de sprijin, profesorii nu ştiu să le predea, părinţii celorlalţi copii îi vor afară din şcoală. Avem mii de cazuri în România de copii discriminaţi sau supuşi excluziunii”, a explicat preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.

Utilizând mecanismul Comisiei Europene – EU Citizens Initiative, prin intermediul căruia cetățenii europeni din şapte state membre pot solicita Comisiei să înainteze Parlamentului European un proiect de lege pe o anumită temă dorită, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi a înaintat o Directivă Europeană pentru educația persoanelor cu dizabilităţi la nivelul Uniunii Europene. Proiectul urmează să fie votat, online, de cetăţenii Uniunii Europene.

Propunerea de directivă acoperă zece arii mari de reglementare, printre acestea se numără: Intervenţia timpurie, abilitare şi reabilitare; Program de identificare a copilului; Învăţământ de stat gratuit; Clauza de non-respingere; Implicarea părinţilor; Mediul minim restrictiv, Plan individualizat de educaţie şi Nediscriminare.

Părinţii copiilor cu dizabilităţi speră ca această directivă să fie aprobată, deoarece, spun ei, fiii lor au avut momente când au fost discriminaţi sau nu au fost ajutaţi suficient la şcoală.

Fiul meu este în clasa a VII-a, iar în clasa a V-a am avut o problemă. Nu vrem să ne amintim despre ea, dar pe Andrei l-a marcat, astfel am fost nevoiţi să îl transferăm la altă şcoală, şcoala lui iniţială din clasele primare. (…) Această lege i-ar ajuta mai mult pe copii, chiar şi pe profesori îi va îndemna să muncească mai mult cu aceşti elevi”, a spus tatăl unui copil cu Sindrom Down, care a venit de la Botoşani.

Potrivit semnatarilor directivei, este nevoie de o reglementare unitară a educației incluzive în spațiul european pentru a asigura existența unui set de standarde minime și principii, care să ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre și pentru a evita derapajele și diferitele forme de excluziune a copiilor cu nevoi speciale.

La nivelul Uniunii Europene 15 milioane de copii au cerinţe educaţionale speciale, iar aproape 40% dintre ei nu reuşesc să obţină o diplomă.

Citește și:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.