Ce activități își doresc elevii în Săptămâna ”Școala Altfel”

0
Ce activități își doresc elevii în Săptămâna ”Școala Altfel”
Foto: facebook.com/ConsiliulJudeteanAlElevilorTimis

Elevii vor ca, în săptămâna ”Școala Altfel”, să aibă proiecții de film, workshop-uri de educație sexuală, dezbateri și ateliere de educație juridică, se arată în Ghidul de bune practici în implementarea programului național ”Școala Altfel”, realizat de Consiliul Județean al Elevilor Timiș.

Raportul prezintă rezultatele unui chestionar la care au răspuns 410 elevi din mediul școlar timișean, atât din ciclul gimnazial, cât și din ciclul liceal.

Astfel, la întrebarea ,,Ce ALTFEL de activități ai vrea să se desfășoare în școala ta, în
săptămâna Școala Altfel?”, 33,9% au optat pentru proiecții de film, 19,3% pentru workshop-uri de educație sexuală, 14,9% pentru dezbateri, 13,2% pentru ateliere de educație juridică și 8% pentru activități de ecologizare.

 

Cercetarea scoate în evidență însă procentul mare al elevilor care nu participă la activitățile acestui program, existând cazuri în care aceștia consideră Școala Altfel drept o altfel de vacanță. Astfel, 9% dintre elevii chestionați au spus că stau acasă, în timp ce 12,2% au arătat că participă la activități, însă arareori.

 

 

 

În ceea ce privește activitățile desfășurate până acum în săptămâna ”Școala Altfel”, cea mai des întâlnită activitate este reprezentată de excursia cu clasa în diverse orașe din
România.

”Apreciem faptul că școlile planifică vizite în cadrul instituțiilor culturale, aspect care
contribuie la promovarea celor mai importante obiective turistice, dar și a îmbogățirii
dimensiunii istoriografice pe care o au tinerii. Recomandăm ca aceste vizite să fie realizate în baza unui sondaj la care elevii să se implice, să desemneze ei înșiși destinații care le trezesc dorința de cunoaștere, iar obiectivul turistic să fie ales într-un mod democratic”, se arată în raport.

De asemenea, un procent considerabil de respondenți a menționat faptul că programul
Școala Altfel reprezintă un prilej pentru ca unitatea de învățământ să organizeze întreceri
sportive și activități cu caracter practic, fapt care contribuie la valorificarea componentei
nonformale în educație.

Raportul trage și un semnal de alarmă întrucât sunt școli unde nu au loc activități în cadrul acestui program: ”Elevi respondenți din Liceul Teoretic Iulia Hașdeu din Lugoj au menționat faptul că, în școala lor, astfel de activități nu le sunt cunoscute elevilor din ciclul liceal, devenind deja o tradiție ca în săptămâna dedicată programului, elevii să susțină simulări pentru examenul de Bacalaureat, aspect care nu onorează scopul Școlii Altfel. Suntem de părere că atât elevii din ciclul primar și gimnazial, cât și cei din ciclul liceal ar trebui să beneficieze de o serie de activități pliate pe nevoile și interesele lor, în conformitate cu metodologia.”

Referitor la modul de organizare al programului la nivel școlar, 36,8% dintre
respondenți au mărturisit faptul că nu și-au spus niciodată părerea cu privire la activități. Un procentaj alarmant de 40,7% dintre elevi au afirmat faptul că organizatorii activităților nu au ținut cont de părerea lor, atunci când și-au exprimat-o, se arată în cercetare.

”Pentru a menține un dialog permanent între coordonatorii programului și beneficiarii săi, recomandăm aplicarea de chestionare, diseminarea sondajelor de opinie și dezbateri la nivelul unității de învățământ, pentru ca elevii să fie implicați cât mai mult în procesul decizional”, se precizează în raport.

Ce recomandă elevii

  • Implementarea unor mecanisme eficiente de lucru, prin care fiecare elev să fie consultat, precum sondaje online, chestionare aplicate în clase și dezbateri.
  • Crearea unor parteneriate sustenabile cu organizații de profil, care să le prezinte elevilor beneficiile voluntariatului, dar și să realizeze workshop-uri pe diverse teme de actualitate, precum cetățenia activă și nevoia de implicare civică.
  • Manualul de educație juridică al judecătorului Cristi Danileț, materialele video realizate
    de Sexul vs. Barza (educație sexuală), atelierele de educație financiară Școala de Bani (BCR), Constituția ilustrată pentru copii (Funky Citizens), documentarele One World Romania, Ghidul Ilustrat al Elevului) sunt doar câteva dintre resursele care pot fi utilizate pentru crearea unor proiecte de interes pentru elevi.
  • Proiectul Cetățeanul, inițiativă a Institutului Intercultural Timișoara pentru a stimula spiritul civic încă din ciclul gimnazial.
  • Parteneriate cu organizații precum Antidrog, Crucea Roșie și organizații de protecție a mediului (Let’s do it, Romania! – un exemplu viabil) prin care să se asigure informarea și implicarea elevilor în comunitatea din care aceștia fac parte.

Puteți citi aici integral Ghidul de bune practici în implementarea programului Școala Altfel

Citește și 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.