Președintele Klaus Iohannis a retrimis în Parlament modificările aduse Legii Educației, Administrația Prezidențială considerând că schimbările privind reducerea numărului de ore din învățământul primar, gimnazial și liceal sunt făcute „din pix”, a anunțat consilierul Președinției, Ligia Deca, citat de Mediafax.
Președintele Klaus Iohannis a trimis joi, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011. Șeful statului critică modificările aduse Legii, precizând printre altele că schimbările privind numărul de ore sunt neclare.
„Motivul reexaminării îl reprezintă măsurile introduse la art. 1, punct 4 prin care se realizează reducerea din pix a numărului de ore din ciclul primar, gimnazial și liceal începând cu următorul an școlar. Astfel, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile cadru de învățământ este în medie de 20 de ore pe săptămână, la învățământul primar, 25 la învățământul gimnazial și 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal.
Această nouă modificare abruptă legii educației naționale, fără nicio analiză de impact, riscă să producă efecte negative în cascadă pentru comunitatea școală, fapt semnalat inclusiv de organizații reprezentative la nivel național al elevilor, dascălilor și părinților”, a declarat consilierul pe Educație și Cercetare, Ligia Deca.
Demersul denotă lipsa unei strategii și a unei viziuni pe termen mediu și lung în acest sector esențial pentru România, susține șeful statului.
„Deși proiectul de lege cuprinde măsuri foarte bune privind combaterea bullying-ului, precum și o serie de măsuri menite a crește accesul la educație a unor categorii de copii care nu aveau acces până acum – măsuri de care sistemul educațional românesc are nevoie – considerăm că intervențiile legislative care vizează stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, fiind incomplete în reglementare, prezintă neclarități, ceea ce impune reexaminarea de către Parlament a conținutului normativ al acestora”, se arată în cererea de reexaminare.
Astfel, arată președintele Klaus Iohannis, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal.
„Pe de o parte, considerăm că aceste modificări ar fi trebuit să antreneze modificarea, în mod corespunzător, și a altor dispoziții din Legea nr. 1/2011, în caz contrar acestea intrând în contradicție cu prevederile cuprinse în art. 65 alin. (1) și (4) din această lege, potrivit cărora planurile-cadru de învățământ cuprind disciplinele, domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și numărul minim și maxim de ore aferente acestora și se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale. Pe de altă parte, învederăm faptul că legea transmisă la promulgare, prin modificările propuse referitoare la stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor de învățământ, creează situația potrivit căreia o reglementare stabilită expres la nivel de lege este aprobată prin ordin, la nivel de legislație secundară”, arată Administrația Prezidențială, în cerere.
Președintele este de părere că orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare din învățământ precum și încadrarea cu personal, subliniind că trebuie și o analiză de impact asupra resursei umane din sistemul de învățământ.
„Totodată, considerăm că sintagma „în medie” referitoare la numărul de ore alocat disciplinelor și prevăzută la art. I pct. 4 al legii transmise spre promulgare intră în contradicție cu dispozițiile art. 65 alin. (1) al Legii nr. 1/2011, care fac referire la numărul minim și maxim de ore aferente acestora. Prin urmare, apreciem necesară clarificarea aspectelor privind art. I pct. 4 din legea transmisă la promulgare referitoare la numărul de ore alocate învățământului primar, gimnazial și liceal, precum și a modului de implementare. În plus, această lege ar trebui să clarifice modul în care modificările pe care le operează vor fi puse în aplicare, întrucât se poate ajunge într-o situație absurdă în care elevii de gimnaziu, spre exemplu, vor fi școlarizați, după trei planuri-cadru: cel inițial (vechi), cel curent (aflat în implementarea până la clasa a VI – a în acest moment) și cel care ar trebui dezvoltat până la începutul anului școlar 2019 – 2020″, consideră șeful statului.
Administrația Prezidențială arată că, având în vedere că prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 1/2011 stabilesc că orice modificare sau completare a Legii educației naționale intră în vigoare începând cu prima zi a anului școlar, respectiv universitar următor celui în care a fost adoptată prin lege, considerăm oportun ca legea supusă reexaminării să prevadă dispoziții finale, prin care să se clarifice momentul de la care aceste modificări intră în vigoare, întrucât este necesară modificarea planurilor-cadru, până la începutul viitorului an școlar (2019 – 2020).
„De asemenea, apreciem că este necesar ca legea reexaminată să conțină și dispoziții tranzitorii care să reglementeze măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noile prevederi, aceasta având în vedere demersurile de dezvoltare a acestor planuri-cadru, bazate pe un proces de largă consultare, care este de durată.
Având în vedere competențele esențiale ale Ministerului Educației Naționale din domeniul educației, astfel cum sunt acestea specificate prin Legea nr. 1/2011, subliniem faptul că acest minister, prin intermediul structurilor specializate în domeniu, este unicul în măsură să stabilească într-un mod fundamentat științific numărul de ore săptămânale pentru fiecare an, nivel, formă de studiu și modul de pregătire, astfel încât acestea să corespundă profilului absolventului și să fie corelate cu instrumentele și modalitățile de predare și evaluare.
De aceea, considerăm că ar fi oportun ca aceste reglementări să fie stabilite la nivel de legislație secundară, la fel ca în prezent, pe baza unor dezbateri și a unor evaluări de impact cu privire la consecințele viitoare asupra sistemului educațional în ansamblu și care să impună în mod expres și modificarea celorlalte dispoziții, în mod corespunzător„, se mai arată în cererea de reexaminare.
Citește și Cât trebuie să stea elevii la școală. Legea Educației, modificată în Parlament
Reacții după decizia șefului statului
Fostul ministru al Educaţiei Naţionale, Liviu Pop, spune că decizia președintelui Klaus Iohannis de a retrimite în Parlament modificările aduse Legii Educației va aduce schimbări negative în sistemul de învăţământ.
“Dânsul (n.r. – Klaus Iohannis) e obişnuit cu situaţii de genul acesta, de a încurca. Din punctul meu de vedere, cu cât se amână mai mult unele modificări ale legii, cu atât are de suferit sistemul de învăţământ din România”, a declarat, pentru MEDIAFAX, fostul ministru al Educaţiei Naţionale, Liviu Pop.
De asemenea, Liviu Pop mai spune că în 2016, pe când era la conducerea portofoliului de învăţământ, s-a stabilit ca elevii din clasa a VIII-a să petreacă, săptămânal, 30 de ore la şcoală. Fostul ministru mai spune că decizia a fost luată după ce s-a analizat programul din alte ţări.
“Noi am pus în lege o medie pe care o fixează experţii din sistemul de învăţământ, nu politicul, nu preşedintele României şi nici parlamentarii. Am dat o medie pe care am luat-o din tot ce a însemnat învăţământul din altă lume, plecând de la exemplul Japoniei, Finlandei. (…) Dacă domnul preşedinte consideră că un copil la 14 ani trebuie să facă în fiecare zi câte şase sau şapte ore e decizia domniei sale”, a mai adăugat Liviu Pop.
Totodată, fostul ministru susţine că se aşteaptă ca preşedintele Klaus Iohannis să atace decizia Parlamentului la Curtea Constituţională.
“Personal mă aştept ca după ce facem această reexaminare, preşedintele statului să o atace şi la Curtea Constituţională. Ca un om de învăţământ, ca un om care a predata cum câţiva ani în sistemul de învăţământ cred că va face orice se poate ca lucrurile în România să nu meargă bine”, a spus Liviu Pop.
De cealaltă parte, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, susţine că decizia lui Iohannis este una bună.
“Noi părinţii ne dorim reducerea acestor planuri cadru, dar trebuie să fie făcute în baza unei analize. (…) Avem reglementat numărul de ore pe care trebuie să-l parcurgă un elev în funcţie de nivelul de educaţie. (…) Am tras un semnal de alarmă că la nivelul clasei a VIII-a se ajunge la un număr foarte mare de ore, la 34 cu opţionale, număr de ore care duce aproape la un contract individual de muncă de 40 de ore”, a spus, pentru MEDIAFAX, Iulian Cristache.
De asemenea, Cristache a subliniat că este important ca să fie discuţii şi dezbateri pe marginea acestui proiect.
“Nu ne mai putem juca cu sistemul educaţional, nu mai putem face schimbări de pe o zi pe alta fără să convenim cu toţii astfel încât, indiferent cine vine la guvernare să ia în calcul modificările făcute în ultimul timp şi să nu vină fiecare cu câte o modificare proprie”, a adăugat Iulian Cristache.
De asemenea, reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) susţin că aceste modificări trebuie făcute printr-o lege care trebuie supusă dezbaterii publice, nu trecută prin Parlament “la repezeală”.
“Din punctul meu de vedere, e făcut foarte prost acest proiect de lege. Eu mă bucur că preşedintele l-a trimis înapoi la Parlament ca să-l mai analizeze şi să-l studieze. Dacă acele două programe, “Masa Caldă” şi “Şcoală după Şcoală” nu sunt implementate înainte şi se vine cu reducerea numărului de ore pe cicluri, e clar că se ajunge la disponibilizare. Ei au pornit cu susul în jos, trebuia invers, să implementeze anul ăsta aceste două programe şi după aceea să vină cu modificarea numărului de ore”, a spus, pentru MEDIAFAX, Ion Zoican sindicalist.
Citește aici Cererea de reexaminare