Radu are 15 ani. Este unul dintre cei șase elevi români medaliați la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori 2018, desfășurată luna aceasta în Botswana. S-a pregătit intens la trei materii pentru a intra în cursa olimpică și a reușit.
Pentru prima dată prezent la o olimpiadă internațională, Radu Herzal, elev în clasa a X-a la Colegiul Național ”Gheorghe Șincai” din Baia Mare, (foto) a obținut medalia de bronz.
Radu povestește, într-un interviu acordat SparkNews.ro, care a fost cea mai mare provocare la această Olimpiadă, cum se pregătește ca olimpic și cum vede el sistemul educațional din România.
Nu este atât de greu să fii olimpic, mărturisește Radu, însă trebuie să îți dorești să faci performanță într-o materie.
Radu este pasionat de inginerie și lucrează la un program care simulează mișcarea planetelor în spațiu.
SparkNews.ro: Este prima medalie pe care o câștigi la o Olimpiadă Internațională?
Radu Herzal: Da, de asemenea este prima participare la o olimpiadă internațională din viața mea.
Care a fost cea mai mare provocare la această competiție, desfășurată în Botswana?
Cea mai mare provocare a fost pregătirea la trei materii diferite – chimia, fizica și biologia. Dacă primele două materii se bazează pe calcule matematice și pe cunoașterea și aplicarea unor legi stricte, biologia se bazează pe memorarea unor noțiuni și cunoștinte.
Altă provocare a fost căldura și deshidratarea. De exemplu, la proba practică unde eram nevoit să port un halat de laborator gros, era să mi se facă rău din cauza căldurii excesive. Cât despre deshidratare să nu înțelegeti greșit cumva că nu aveam apă potabilă sau că nu era destulă apă, însă, din cauza căldurii, o pierdeam destul de rapid din organism.
Cum a decurs exact Olimpiada? În ce a constat concursul?
Concursul a constat în trei probe: Două probe teoretice individuale și o probă practică „pe echipe”. Una dintre probele teoretice era alcătuită din 30 de întrebări grilă (10 de biologie, 10 de fizică și 10 de chimie). Cealaltă probă teoretică era alcătuită din probleme de calcul. La proba practică am fost împărțiți în echipe de câte 3 și fiecare dintre cei 3 a trebuit să facă un experiment (unul de fizică, unul de biologie și unul de chimie). Eu am făcut experimentul de fizică care mi-a ieșit destul de bine. Între aceste probe am avut câte o zi de activități speciale de relaxare și socializare.
Ce experiment ai făcut?
A fost un experiment în care a trebuit să dau drumul unor alice de diferite diametre care să străbată o coloană de ulei pentru a determina, în final, coeficientul de vâscozitate al uleiului.
”Nu este atât de greu să fii olimpic”
E greu să fii olimpic? Muncești mai mult, te pregătești mai mult….
Nu este atât de greu să fii olimpic, însă trebuie să ai această vocație și să ai dorința de a face performanță într-o materie. Firește că trebuie să muncesc mai mult, însă această muncă și pregătire sunt investite într-un domeniu care-mi place și care mă pasionează.
Care este acel domeniu?
În general, ingineria, cu toate domeniile ei tehnice.
Ai avut un proiect al tău in acest domeniu?
Am avut mai multe proiecte personale în domeniul automaticii și al calculatoarelor, însă ele nu au prins o mare anvergură. De exemplu, am început și, în continuare, lucrez la un program care să simuleze mișcarea planetelor în spațiu. Am început să scriu codul de calcul pentru câmpurile gravitaționale produse de obiecte, dar după aceasta a trebuit să fac o pauză ca să lucrez pentru olimpiadă.
”Uneori îmi reproșez că am prea mult timp liber”
Cum arată o zi din viața ta?
O zi din viața mea nu este atât de specială. Mă trezesc dimineața și mă pregătesc pentru școală, apoi merg la școală unde particip la toate orele, însă, în preajma olimpiadelor, mai plec de la unele ore, cu acordul profesorului și al dirigintelui, la centrul de documentare și informare al școlii sau la unul dintre laboratoarele de științe pentru a mă pregăti pentru acea olimpiadă. Dar mereu încerc să recuperez orele de la care am lipsit. Când ies de la școală, de obicei merg acasă pe jos împreună cu prietenii pentru a mai povesti cele întâmplate în acea zi. Când ajung acasă mănânc și încep să-mi fac temele atât pentru școală cât și pentru olimpiadă. Eu nu sunt foarte riguros cu munca: mai citesc o lecție, mai lucrez o problemă din temă, mai scriu un mesaj, mai lucrez un subiect de olimpiadă, mă mai uit la câte un video pe youtube etc.
Ai timp și pentru tine, timp liber în care să ieși cu prietenii, să mergi la un film…? Cum ți-l petreci?
Da, am destul timp liber. Uneori îmi reproșez că am prea mult timp liber. Îmi place să-l petrec împreună cu prietenii, fie că ieșim în oraș să mâncăm sau doar să ne plimbăm, fie că stăm să ne jucăm League of Legends pe calculator, în timp ce vorbim în mediul online. În weekenduri, mai apuc să merg la țară la bunici unde îmi place să ies cu bicicleta și să explorez satele și peisajele din împrejurimi.
Care este materia ta preferată? Dar cea mai ”grea”?
Materia mea preferată cred că este fizica, deoarece ea explică toate fenomenele din natură și ne ajută să le transcriem pe hârtie. Cât despre cea mai grea, aș putea spune că este matematica, însă și pe aceasta aș considera-o o materie extrem de frumoasă.
Există pentru tine ”cel mai bun profesor”? Profesorul-model, profesorul care te inspiră, profesorul la ale cărui ore mergi cu plăcere.
Încă nu am reușit să găsesc acel profesor perfect. Fiecare profesor are micile sale defecte, precum orice om, dar am găsit destul de mulți profesori care să mă inspire prin modul lor de a fi sau care să predea într-un mod plăcut și atractiv. La urma urmei, fiecare profesor pe care l-am întâlnit avea o calitate care mă făcea să-l respect și mai tare. Eu, în general, merg cu plăcere la toate orele.
”Parcă a devenit o plăcere să încerc și să reușesc să rezolv toate problemele”
Bănuiesc că discutați cu elevi din alte țări la aceste competiții internaționale. Ce spun ei despre voi – elevii români, despre școala românească?
Sincer să vă spun, elevii străini, fie că erau dintr-o țară vecină României, precum Ungaria, fie că erau din cealaltă parte a globului, precum Costa Rica, nu știu nimic despre școala românească și nici noi despre școlile lor. Pentru o bună parte dintre ei, România era considerată o țară exotică de care nu auziseră multe.
Tu ce ai schimba în școala românească? Cum ai vrea să fie școala în care înveți?
Sincer să vă spun, după atâția ani, m-am obișnuit cu tot acest sistem de învățământ și cu toate frustrările care pot apărea pe parcurs. Pentru mine cel puțin, parcă a devenit o plăcere să încerc și să reușesc să rezolv toate problemele întâmpinate. Cât despre școala mea, mi-aș dori ca interiorul ei să fie puțin mai vesel și mai viu.
Care sunt problemele de care te lovești?
Una dintre ele este faptul că, indiferent de materiile care îmi plac și în care obțin performanțe, trebuie să încerc să obțin note bune și să fac proiecte la toate materiile, indiferent că mă pasionează sau nu. Altă frustrare ar fi faptul că, deși liceul meu dispune de multe laboratoare și facilități, mi-aș dori de multe ori să am acces mai ușor și la unele mai moderne, mai sofisticate cum am văzut în cadrul pregătirii pentru olimpiada internațională de la București.
”Nu mă simt extrem de încurajat, dar nici descurajat”
Ca olimpic, te simți încurajat, susținut în sistemul nostru educațional?
De către sistemul de învățământ în mod direct nu mă simt extrem de încurajat, dar nici descurajat. Câștigurile patrimoniale din olimpiade sunt nesemnificative, însa mă simt încurajat de faptul că, la olimpiadele naționale organizate de minister, am șansa să descopăr elevi noi care au aceeași pasiune ca și mine și cu care pot forma prietenii puternice și de durată.
După terminarea liceului, ce planuri ai? Spre ce te orientezi? Ai vrea să mergi la o facultate din România sau să optezi pentru o universitate de afară?
Primul lucru pe care l-am decis până acum este faptul că voi studia la o universitate din România, cel mai probabil o universitate de profil tehnic, însă mai am destul timp de gândire până în clasa a XII-a.
Palmaresul lui Radu: participare la Olimpiada Națională de Informatică – clasa a VI-a, mențiune specială la Concursul Național de Chimie Raluca Rîpan – clasa a VII-a, mențiune specială la Olimpiada Națională de Chimie si mențiune specială la Olimpiada Națională de Știinte pentru Juniori – clasa a VIII-a, medalie de bronz la Olimpiada Națională de Fizică și mențiune de minister la Olimpiada Națională de Știinte pentru Juniori și participare la Olimpiada Națională de Științele Pământului – clasa a IX-a, medalie de bronz Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori 2018 – clasa a X-a.
Citește și Elevii români au obținut șase medalii la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori 2018